Zavírání Alp – Shladming Tauern, 13.-17.11.2014

zavirani.alp.14, 1Mnoho nezapomenutelných zážitků vznikne náhodou a nejinak tomu bylo i u tohoto výletu do jednoho z nejkrásnějších alpských koutů, které jsem měl možnost navštívit.

zavirani.alp.14, 2Prvotní myšlenka byla jet do Gesäuse Berge (http://www.nationalpark.co.at/), dle plánu J.T. z roku 2002. Bohužel, winterraumy v této oblasti byly nevyhovující. Ovšem už při hledání na mapě, kde to vlastně je, povšiml jsem si dalších pohoří v blízkém okolí a nad mapou začal s pomocí druhých hledat možnosti přespání.

zavirani.alp.14, 3Nu a prst se pak zabodnul nad Schladming, do střechy Ignaz-Mattis-Hütte (1986 m), stojící nad jezerem Unt. Giglach-S., se samostatným winterraumem pro 8 lidí.

zavirani.alp.14, 4zavirani.alp.14, 5Jako v loňském roce odjíždíme z Vulkánu a to dokonce v sedmi lidech! Jen Kníže čekal tradičně v Praze.

zavirani.alp.14, 6Nespěcháme, máme čas a tak dojde i na spací pauzu kdesi za Linzem. Na chatu to je necelých 1000 m výškových a podle údajů 3,5 hod. cesty. My na to máme celý den, tak snad i proto, a také s ohledem na tři společné noci, jsme na zahřívacích tekutinách nikdo nešetřil.

O půl osmé se přebalujeme v osadě Hopfriesen a po hodině a společné fotce vyrážíme. Po sněhu nikde ani památky, neboť i tady paní Zima ještě spí hlubokým spánkem. Trošku doufáme, že nám něco málo ze svého umění ukáže a nebudou to spíše Modřínové háje.

zavirani.alp.14, 7zavirani.alp.14, 8zavirani.alp.14, 9zavirani.alp.14, 10

Cesta byla pohodlná, spíše pozvolné stoupání než nějaké prďáky a nálada v družstvu výborná. Závěr byl pak dlouho příjemně pozvolný. Prostě jsme si to užili!

zavirani.alp.14, 11zavirani.alp.14, 12zavirani.alp.14, 13zavirani.alp.14, 14

zavirani.alp.14, 15V 11:27 vidíme poprvé chatu a za chvíli i celé jezero pod ní. Hned mě to místo přirostlo k srdci a ten pocit se každým dnem stupňoval.

Seznamujeme se s chatou, resp. winterraumem (http://cs.wikipedia.org/wiki/Zimn%C3%AD_prostor) a trumfujeme se, kdo toho vynesl nejvíc. Také ihned z dodaných ingrediencí vaříme prvního medvěďáka. Po třetím, v 15:15, se vrhá Kancléř na dřevo a docela mu to šlo!

zavirani.alp.14, 16zavirani.alp.14, 17zavirani.alp.14, 18

Následovaly odpolední procházky po okolí, hledání signálu a následně pak vaření večeří a pokračování příjemného posezení u dalších medvěďáků a jiných lahodných moků.

zavirani.alp.14, 19zavirani.alp.14, 20zavirani.alp.14, 21

V sobotu vstáváme v 7:15 a po snídani a sbalení vyrážíme okolo jezera směrem k dvouvrcholu Kalkspitze. Okolo chaty Giglachsee Hütte a přilehlého nejmenovaného okřížovaného kopečku.

zavirani.alp.14, 22zavirani.alp.14, 23zavirani.alp.14, 24

Moc toho z cíle nevidíme, leží na nich mraky husté tak, že by se daly krájet. A tak jsme najednou u vrcholového kříže Laugauer Kalkspitze (2471 m), tudíž následuje společné foto.

zavirani.alp.14, 25zavirani.alp.14, 27zavirani.alp.14, 28zavirani.alp.14, 29

Příroda je nám však nakloněna a mraky pomalu mizí. Žasneme, kde jsme a co všechno je vidět. Úžasné výhledy, hlavně pak na masiv Dachsteinu.Vracíme se do sedla pro nás vlastně novou cestou a z něj stoupáme na vedlejší vrchol Steirische Kalkspitze (2459 m).

zavirani.alp.14, 30zavirani.alp.14, 31zavirani.alp.14, 32zavirani.alp.14, 33

To je již příjemný výstup, neboť je stále krásněji. Dochází samozřejmě na další společné foto a fota okolí.

zavirani.alp.14, 34zavirani.alp.14, 35zavirani.alp.14, 36zavirani.alp.14, 37

zavirani.alp.14, 39zavirani.alp.14, 41Bohužel, z jihu doslova tečou další mraky a tak jdeme pomalu zpět na chatu.

zavirani.alp.14, 40Ne však všichni. Bouráci ve složení Kancléř, Pokyša, Adéla a Čejpik pokračují v dalších výstupech.

zavirani.alp.14, 42zavirani.alp.14, 43Zbytek začne po příchodu na chatu samozřejmě medvěďákem a pak už jen čekáme, kdy a odkud dorazí druhá skupina.

Vzhledem k tomu, že začíná být tma a my o nich nic nevíme, dobrá nálada v týmu mizí. Naštěstí se Jana obětovala nás alespoň hřát a když se po šesté v dálce objeví čelovky, začínám fofrem připravovat teplé přivítání.

zavirani.alp.14, 44zavirani.alp.14, 45zavirani.alp.14, 46zavirani.alp.14, 47

zavirani.alp.14, 48Nakonec dojde na společné posezení u svíček a zpívání ze zpěvníku bez hudebního doprovodu. Ovšem i tak to stálo pro spící zbytek za to! Např. Zahradník … (http://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/dobes-pavel/zahradnik-105176).

zavirani.alp.14, 49Nedělní ráno je slunečné a vršky jsou lehce pocukrované. Tentokráte máme v plánu jít směrem k Vetternspitze (2524 m).

zavirani.alp.14, 50Hlavně se nám ale poprvé ukazují naše dva vrcholy z předchozího dne. Nevěřili jsme, že to tam tak vypadalo.

Stoupáme pohodovou cestou, fotíme panoramata a celkem brzy, v 11:00 jsme na Rotmandlspitze (2453 m).

zavirani.alp.14, 51zavirani.alp.14, 52zavirani.alp.14, 53zavirani.alp.14, 54

zavirani.alp.14, 55zavirani.alp.14, 56Opět společné foto a opět rozdělení. Po společné debatě se bouráci chystají pokusit o výstup na Sauberg a již zmiňovanou Vetternspitze.

Metodici, já, Karel, Vrbka a Kníže naopak volíme opatrný sestup k chatě a procházky po okolí.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bouráci to zvládli, přičemž ze Saubergu (2520 m) nám stačili zamávat.

zavirani.alp.14, 60zavirani.alp.14, 61zavirani.alp.14, 62OLYMPUS DIGITAL CAMERA

zavirani.alp.14, 64zavirani.alp.14, 65My, po zaslouženém odpočinku, pokračujeme v bohulibé činnosti drvoštěpa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAzavirani.alp.14, 67Ještě podvečerní každodenní hodinová procházka okolo jezera ve stylu „prduch na výletě“ a poslední společné letošní alpské posezení.

zavirani.alp.14, 68zavirani.alp.14, 69O pondělním svátečním ránu vstáváme brzy s vidinou návratu k Šemíkovi okružní cestou. Poslední fotky příbytku, poté společná u příbytku, kde nám zapůjčili sekyru a jdeme dál.

Cesta to byla pro všechny nečekaně nádherná a jen mi to utvrdilo v přesvědčení, že jsme měli možnost navštívit jeden z nejkrásnějších alpských koutů!

zavirani.alp.14, 70zavirani.alp.14, 71zavirani.alp.14, 72zavirani.alp.14, 73

A nádherně položené Duisitzkar-see s jeho okolím to definitivně potvrdilo.

zavirani.alp.14, 74zavirani.alp.14, 75zavirani.alp.14, 76zavirani.alp.14, 77

zavirani.alp.14, 78Sestupu do této oázy klidu a pohody samozřejmě předcházela poslední společná fotka na nejvyšším bodě sestupové trasy.

zavirani.alp.14, 79Vše jednou končí a i toto Zavírání, jubilejní, neboť bylo již desáté v pořadí(!!!), muselo dopadnout stejně. Šemík na nás počkal tam, kde jsme jej nechali, a tak již nezbývalo než se převléct do civilu, přebalit a naložit zavazadla a vyrazit domů, do Čech, do Prahy, do Podolí …